Projektujemy skuteczną ulotkę reklamową

.

Co sprawia, że niektóre ulotki przyciągają uwagę odbiorców, a inne zupełnie nie cieszą się zainteresowaniem? Najważniejsza jest oferta, ale nie ona przesądza o sukcesie. Ulotki muszą przyciągać wzrok, dlatego ogromne znaczenie ma projekt ulotki ‒ powinien być przemyślany i błyskotliwy, tak aby ulotki wyróżniały się spośród wielu innych.

Technika projektowania

 

Projektowanie ulotek najlepiej zacząć od aspektów technicznych. Warto pobrać makietę wybranej ulotki, którą powinna mieć na swojej stronie drukarnia internetowa. Praca z makietą pozwoli uniknąć typowych błędów, takich jak pominięcie spadów czy niezachowanie bezpiecznych marginesów. Ulotki, na których tekst czy grafika są przycięte, od razu zniechęcają odbiorców. Programy, w których najwygodniej projektować ulotki to np. Photoshop, Corel Draw czy Adobe Illustrator. Skończony projekt należy zapisać w PDF ‒ jest to format, który przyjmie każda drukarnia internetowa.

Zgodność projektu z ofertą

 

Szata graficzna ulotki powinna korespondować z zawartą na niej treścią. Nim przystąpi się do projektowania ulotki, warto zadać sobie kilka pytań. Kto jest typowym odbiorcą oferty i jaki design przypadnie mu do gustu? W jaki sposób ma zostać zaprezentowana firma (np. jako ekskluzywna czy jako tania i dostępna)? Które elementy oferty należy najbardziej wyeksponować? Odpowiedzi wytyczą kierunek dalszych działań i pomogą sformułować określoną koncepcję.

Kolorystyka

 

Psychologia kolorów nie od dziś cieszy się dużą popularnością w świecie reklamy. Kierują się nią wszystkie wielkie koncerny, gdy projektują logo kolejnego produktu. Przygotowując ulotki, dobrze jest mieć na uwadze, jakie skojarzenia budzą dane barwy. I tak np. czerwień, kojarzona z Coca Colą czy marką H&M, to kolor silnych emocji: miłości, pasji, złości… Świetnie nadaje się do podkreślenia słów takich jak „okazja”, „promocja”, „tanio”. Z kolei niebieski, kolor m.in. Facebooka czy Danone, oznacza solidność, prawdę, stabilizację. Zielony, jak nietrudno się domyślić, jest zaś barwą natury. Jeżeli rozumie się sposób, w jaki kolory oddziałują na odbiorcę, można uczynić ulotki dużo bardziej atrakcyjnymi.

 

Typografia

 

Podobnie jak barwy, tak i czcionka ma duże znaczenia dla odbioru ulotki. Gabinet lekarski powinien używać któregoś z klasycznych, poważnych fontów, z kolei np. sala zabaw może pokusić się o krój czcionki przypominający pismo ręczne. Font powinien być wyraźny ‒ nie sprawdzą się np. niektóre kursywy czy zbyt ściśnięty, pozbawiony światła tekst.

 

 

Weryfikacja

 

Ostatni, absolutnie konieczny etap tworzenia ulotki to jej sprawdzenie. Pod kątem ewentualnych niedostatków technicznych, ale przede wszystkim błędów w tekście. Jedna literówka, może sprawić, że cały druk ulotek pójdzie na marne. Najlepiej dać projekt do sprawdzenia komuś, kto nie uczestniczył w jego tworzeniu i może spojrzeć na całą pracę świeżym okiem. Nim drukarnia internetowa otrzyma do druku plik PDF, warto dokładnie go obejrzeć. Kilka razy!